Welkom bij de introductie van A.N.J.A. Assisteert. Fijn dat je bij ons komt werken. A.N.J.A. Assisteert houdt zich uitsluitend bezig met het verzorgen van huishoudelijke hulp in de thuiszorg. Dit gebeurt veelal bij oude mensen, maar ook jongere mensen en gezinnen die door ziekte of andere problemen (tijdelijk) geen huishoudelijke taken kunnen of mogen uitvoeren kunnen een beroep op onze hulp doen. We doen geen schoonmaakwerkzaamheden bij bijvoorbeeld tweeverdieners. We leveren noodzakelijke hulp en zijn dus geen luxe product.
De ramen aan de binnenkant mag je bij elke cliënt doen. Maar aan de buitenkant mag je bij WMO cliënten geen ramen zemen. Bij WMO cliënten mogen we alleen taken binnenshuis uitvoeren. Werk je bij een particuliere cliënt? Dan mag je ook de ramen aan de buitenkant schoonmaken. Ze betalen het immers zelf.
Je mag je kilometers declareren als je meer dan 10 kilometer (enkele reis) van je cliënt vandaan woont. Woon je minder dan 10 kilometer van je cliënt af, dan worden de kilometers niet vergoed. Vraag aan je collega’s op kantoor toestemming om de kilometers in e-boekhouden te declareren. Zij zullen je ook uitleggen hoe je dit moet doen.
Werk je 2 uur of langer bij een cliënt? Dan mag je, als jouw cliënt je daarvoor uitnodigt, een korte pauze nemen om samen wat te drinken en even te kletsen. Deze pauze duurt niet langer dan 10 minuten en je gaat na 10 minuten weer uit jezelf aan het werk ook al vindt jouw cliënt het gezellig om nog even te blijven zitten. We zijn er om een schoon huis achter te laten en daarvoor is de tijd hard nodig.
Als je ziek bent, laat je dat tijdig weten aan je collega’s op kantoor. Zij zullen dan jouw cliënt bellen om te vragen of ze vervanging willen. Ben je ziek, maar denk je dat je later in de week weer in staat bent om te werken? Dan is het fijn als je alsnog naar jouw vaste cliënten toe kunt gaan. Dat zullen we dan ook graag overleggen met de cliënt. Werk je op zaterdag en ben je ziek? Dan neem je zelf contact op met jouw cliënt om door te geven dat je ziek bent en vraag je of ze graag in de week erop alsnog huishoudelijke hulp willen. Je stuurt een appje naar je collega’s op kantoor waarin je aangeeft dat je ziek bent en of jouw cliënt(en) vervanging willen. Dan wordt dit op maandagmorgen weer opgepakt.
Bij een particuliere cliënt mag je boodschappen doen. Een cliënt die hulp uit de WMO krijgt mag dat niet aan je vragen. Let er wel op dat je uitsluitend contant geld meekrijgt en de bonnetjes bij je cliënt inlevert zodat ze zien dat het klopt wat je uitgegeven hebt. Je mag nooit boodschappen doen met de pinpas van jouw cliënt
Je uren registreer je dagelijks na afloop van je werkzaamheden. Je vult je urenbriefje in en vraagt gelijk om een handtekening. Je kunt dan ook gelijk in e-boekhouden je uren invoeren. Door de urenadministratie gelijk in orde te maken voorkom je fouten aan het einde van de maand als je alles ineens in moet voeren.
Wat goed dat je signaleert dat het met jouw cliënt niet zo goed gaat. Als je dat gevoel hebt, bel dan met je collega’s op kantoor en vertel wat je opvalt of waar je je zorgen over maakt. Samen met je collega’s overleg je wie er nu het beste gebeld kan worden, hoe je het eventueel aankaart bij jouw cliënt etc.
Vereisten
- Je weet hoe onze organisatie in elkaar zit en waarom we zo georganiseerd zijn
- Je kent de gedragsregels en je geeft daar ook gehoor aan
- Je weet de mogelijke verschillen in werkzaamheden tussen WMO cliënten en particuliere cliënten
- Je weet hoe je moet werken aan de hand van het werk- en ondersteuningsplan
- Je weet hoe je een huis/appartement schoonmaakt aan de hand van onze schoonmaakinstructie
- Je hebt de geheimhoudingsverklaring ondertekend
- Je weet hoe je signalen opvangt bij jouw cliënten en met wie je dit gaat bespreken
- Je weet dat je grenzen aan moet geven bij cliënten en bij wie je grensoverschrijdend gedrag kunt melden
- Je hebt 80% van de eindvragen goed beantwoord
Functies
- Huishoudelijke hulpen
- Coördinatoren
- Kwaliteitsmedewerkers
- Kantoormedewerkers
Doelgroepen
- Nieuwe medewerkers